Sign my
GuestBook

SHM 26

Detailleren - Werk aan de (kleine) appendages

Het detailleren van het model is precies dat: werken aan erg kleine dingen ;-). Op deze pagina vind u een overvloed aan klein werk dat gedaan moet worden, zelfs bij een zo kleine locommotief met relatief zo weinig appendages.

Ik beschrijf dit allemaal in detail. In de eerste plaats als een soort dagboek voor mezelf om te onthouden wat ik deed zodat ik er volgende keren gebruik van kan maken. In tweede plaats hoop dat u er als lezer ook wat aan heeft.

Deze pagina beschrijft

Zandkasten

 

De zandkast wordt gemeten vanaf het midden van zijn bevestigingsstaafje tot de rand
Die afstand wordt in de rookkaststeun gekrast
Ik heb een zelfgemaakte klinknagelpers die ook erg handig is om een aanzet in het messing te persen waardoor de boor straks niet zal verlopen.

Voorboren met 0,5 mm

en afmaken met 0,8 mm

Eén gat kwam niet helemaal goed uit.

Met een vijl heb ik het gat "verplaatst".

De zandkasten op hun plaats gesoldeerd

 

De snuifklep

 

SHM26 heeft een snuifklep aan de rechterzijde.

Deze klep voorkomt een vacuüm in de cylinder als de locomotief uitloopt met gesloten regelaar. De klep heet naar het snuivende geluid dat hij maakt als hij in werking is.

Als de machinist de stoom naar de cylinders afsluit terwijl de stoomlocomotief in beweging is, onstaat door de heen en weer gaande beweging van de zuigers een gedeeltelijk vacuüm in de cylinder. Dat levert twee problemen op. Het absorbeert de bewegingsenergie en hindert dus de locmotief in zijn vrije uitloop. Verder kunnen de cylinders lucht terugzuigen uit de rookkast. Roet en sintels die meekomen leiden tot schade aan de cylinders.

De snuifklep zat niet in de kit dus ik moest hem zelf maken

Uit mijn onderdelendoos toverde ik een onderdeel dat een goede basis bood. Ik knipte de kraan af en vijlde het kraanlichaam recht.

Van een 0,8 mm messing staf draaide ik een punt terug tot 0,4 mm door hem in een boorkop te laten draaien en er een vijl tegen te houden.
Ik boorde de aangepaste kraan aan met 0,4 mm
Past! Ik soldeerde de twee aan elkaar en knipte het overmatige deel van de messing staf af en vijlde het snijvlak glad.
De hele snuifklep is niet meer dan 1,7 mm lang.
Op zijn plaats aan de ketel. Ik heb de klep niet bevestigd maar opgeborgen. De klep zal blank messing blijven en wordt daarom pas na het spuiten bevestigd.

 

Fluit

 

Het was me niet opgevallen dat de fluit op de achterkant van de stoomdom zat. Dat is een moeilijk plekje om nog een gat te boren als beide dommen al op hun plek zitten. Met geduld en volharding kon ik toch nog een gaatje met de hand boren.
 

 

Wasluiken

Een ander punt dat opgelost moest worden was het feit dat de kit maar twee wasluiken bevatte terwijl de lok er drie heeft. Ik moest er dus een zelf maken.

Rechts een origineel wasluik

Ik begon met een stuk messing staf van 2,0 mm diameter

Opgespannen in mijn Proxxon boor

Ik zette de snelheid op ongeveer 7000 toeren/min.

Ik gebruikte mijn vierkante vijl op een insteek"pootje" te maken van 1,0 mm

Ik knipte het dikke eind terug tot ongeveer 1,0 mm met een zijknipper en draaide hem verder af tot 0,7 met een platte vijl
Ik denk dat ik er aardig in geslaagd ben een derde wasluik te maken. Terwijl ik trots naar bovenstaande foto keek, vond ik de wasluiken te dik. Ik besloot ze alledrie tot 0,3 mm terug te draaien.
Nog maar 0,25 mm! Ik durfde ze niet nog dunner te draaien
Gelet op het feit dat de wasluiken bijna vlak in de ketelbekleding liggen is dit ongeveer het beste resultaat dat ik kan krijgen. Ik lijmde ze vast met epoxy.

 

Dak van het machinistenhuis

Toen ik het dak van het machinistenhuis af had kon ik mij wijden aan het aanbregen van een paar details
De regengoten zijn gemakkelijk te maken van 0,3 mm messingdraad
Blu-Tack houdt ze op hun plek en de draad werd op de uiteinden met een puntje soldeer vastgezet en later ook nog in het midden.
Toen eenmaal de hele draad langs was gesoldeerd werd het plat en omlaag gevijld tot ca 0,15 mm

De bel op het dak

De bel op het dak werd niet met de kit meegeleverd. Een eerste versie maakte ik uit een bel van Amerikaanse herkomst die ik nog in voorraad had.

 

Niet slecht, maar wel te groot
Op de een of ander manier vind ik het altijd lastig om messing gietbomen weg te gooien nadat ik alle gietdelen heb afgeknipt. Ik bewaar ze in mijn "je weet maar nooit" doos. Nu moest ik een kleinere bel draaien van massief messing en raad eens? Daar kwamen de gietbomen tevoorschijn om te kijken welke het meest geschikt was.
Ik draaide mijn nieuwe bel op de Proxxon met vijlen. De smalle insnede maakte ik met een ijzerzaag ter voorbereiding op het los maken van de bel.
Mijn eerst poging leerde me wat de beste manier van werken was, maar het resultaat was… te klein! (middelste bel). Dus ik deed nog een poging en een paar minuten later had ik een bel die bijna helemaal goed was.
Voor het los maken van de bel boorde ik eerst een gat
Dat is het verschil. De nieuwe bel is 3,1 mm de oude 4,5 mm
Ik zag zelfs kans om de bel te voorzien van een klepel. In plaats van de voorbereide snede af te maken met de ijzerzaag nam ik een scherp mes waardoor een stuk van de snede overbleef, en op die manier hield ik een klepeltje over
I had een ophanging nodig dus ik sneed de oude bel eruit met een diamantschijfje

Ik werkte met de vijl de belstandaard rondom om het beter op maat te maken.

 

De gaten werden gemarkeerd en geboord.

Van 0,3 mm fosforbrons draad maakte ik een scharnier met de hendel voor het trekkoord. Ik soldeerde het scharnier aan de standaard. Het papiertje verhindert dat soldeer doorvloeit de bel in.
Nu kan de bel vrij bewegen.

Klaar.

Hij zit op het dak. Hieronder een foto ter vergelijking met de eerste bel. Persoonlijk denk ik dat de standaard van de bel te groot is, maar nogmaals: er zijn grenzen.

 

 

De luchtpomp

 

Het eerst dat voor de luchtpomp moet geberen is het maken van een steun. De kit bevatte die steun niet, ook al staat hij wel in de handleiding. Ik probeerde de vorm van het voorbeeld te volgen

Hij is wat aan de kleine kant. De man, mijn "oom", is een 1:87 figuurtje

0,2 mm messing plaat kan eenvoudig met een schaar op maat geknipt worden. Snel en nauwkeurig. Rol het daarna plat met een stalen staf.
Na het vouwen en wat correctief werk (vijlen and schuren)
Voor ik de pomp plaatste vond ik het nuttig om de ruimte onder de ketel wat na te bootsen. Het voorbeeld heeft de aandrijving tussen de frameplaten onder de ketel zitten en die is toegankelijk door een opening onder de ketel, zoals machinst Jaap hieronder demonstreert

Zoals u boven kunt zien, is deze ruimte begrensd met zware L-profielen en het leek met aardig om die over the nemen om het opvallende niks onder ketel van het model te camoufleren.

Ik sneed een strook uit 0,2 mm dik messing plaat, klemde het tussen twee stalen linealen en lijnde het goed uit...

...en vouwde het om en rolde het met een stalen staf tot een mooie scherpe hoek was verkregen.
Een L-profiel van 0,75 x 0,75 mm
Op zijn plek gesoldeerd
Nu soldeerde ik de pomp aan zijn steun. Om dat te doen klemde ik hem in een houten knijper. De pomp is moeilijk te hanteren en vastklemmen in een gewone bankschroef zou hem beschadigd hebben
De gaten voor de pijpen werden in dit stadium geboord
Geplaatst met de belangijkste pijpen. Er lopen nogal wat smeerleidingen naar de pomp maar het is op deze schaal onmogelijk na te maken

 

Het luik van de kolenkast

 

Het luik van de kolenkast heeft een uitdaging die je bij een kwaliteitskit niet verwacht: hij is te klein. Er is een nadrukkelijk en opvallend gat tussen het luik en de ketel.

In theorie zou dit juist kunnen zijn als de kolenkast los staat van de ketel. Maar mijn foto's bevestigden wat ik al vermoedde: de kolenkast heeft een scharnier zo'n 15-20 cm van de ketel verwijderd en er is een strook op de kolenkast die de ruimte tussen luik en ketel geheel opvult.

Ik maakte dus een strookje van 0,3 mm messingplaat, soldeerde die onder het luik en vijlde het op maat.

Eerst moet de ketel op zijn plaats gesoldeerd worden. Het luik heeft een kleine inkeping waar de ketelring moet komen. Als je het luik eerst op zijn plaats soldeert, dan loopt later de ketel klem als je die op zijn plaats wil schuiven.

Ongetwijfeld zijn er trucjes om de ketel toch op zijn plaats te kijgen maar maak het jezelf makkelijk en soldeer de ketel eerst.

Ik heb van buitenaf gesoldeerd. Je moet dan meer schoonmaken maar het is niet mogelijk om van binnenuit te solderen, het is allemaal veel te klein.

Ik gebruikt 140 C soldeer opdat ik andere soldeernaden niet los zou maken. De naad tussen ketel en luik heb ik niet gesoldeerd. De massieve messing ketel zuigt alle warmte weg en de soldeer zou gewoon niet vloeien. Ik maakte de naad gewoon zo klein mogelijk door heel nauwkeurig te werken

 

De smeerpers

 

De smeerpers is een ander onderdeel dat niet in de kit zat. Dat is te verontschuldigen, waarschijnlijk had de loc voor de grote herstelling van 2000 geen smeerpers. Hoe dan ook is het een modern hulpapparaat dat het leven van de machinist een stuk gemakkelijker maakt.

Van foto's schatte ik de hoogte van de smeerpers en daarvan leidde ik alle andere maten af.

Ik moest ook besluiten wat ik niet na zou maken. Modelbouwen in 1:87 niet zo zeer over hoe dingen na kunt maken maar over wat je weg moet laten en toch een aardig geheel kunt krijgen.

 

Ik draaide een basisvorm van messing staf. Hij is slechts 6,1 mm groot zonder het spilletje waarmee hij in de voetplaat gaat.

 

Ik vijlde de binnenkant van messingstad hol en draaide hem aan de voorzijde bol af.

De bovenste schaal is in millimeters

En dit is dan de smeerpers.

Ik hield  de pers op zijn oorspronkelijke messing staf waar ik hem uit draaide. Op die manier kon ik hem makkelijker bewerken. Net voor het solderen sneed ik hem van de staf af. Ik overwoog zelfs gaatjes te boren voor de persleidingen...

Ik had er flink moeite mee om de pers goed te positoneren en hem in die positie te houden voor het solderen. Na wat halfslachtige pogingen gaf ik het op en riep ik Blu-Tack te hulp. Een flinke dot hield de pers in positie tot de zaak gesoldeerd was.

 

Klaar. Ik loop nog steeds te piekeren of ik toch die persleidingen had moeten doen.

 

[WORDT VERVOLGD]